Abonează-te la newsletter

Abonează-te la newsletter și îți garantăm doza periodică de artă.

Print versus Original (Partea 2)

Am vorbit deja în articolul anterior despre printurile arhicunoscute, cele la îndemână, care pentru câțiva euro / lei îți pot transforma peretele alb. După cum spuneam, nu le recomand decât în cazuri extreme (da, și eu am un afiș achiziționat de la concertul meu preferat, afiș de care nu m-aș despărți nicidecum).

Dacă ai o slăbiciune pentru print, atunci a doua variantă de print pe care o propun se referă la printurile originale – adică acele printuri făcute prin tehnici complexe și care sunt printate în număr limitat.

Pentru realizarea acestui tip de print, se urmează un proces mult mai complex, care adaugă valoare estetică și financiară produsului final. Pașii sunt următorii:

  1. Se alege suprafața pe care artistul urmează să realizeze opera de artă. Poate fi metal, linoleum, carton ș.a., în funcție de tipul de printare pe care îl alege artistul.
  2. Pe respectiva suprafață creează opera de artă prin diverse tehnici – fie prin sculptare, fie prin folosirea acidului coroziv, fie prin decupare. Mai exact, artistul creează goluri care urmează să fie umplute cu cerneală.
  3. După ce se aplică cerneala sau vopseaua, se pune pe suprafața originală o hârtie sau un material (mătase, de obicei). În cazul acestui tip de print, hârtia folosită este de cele mai multe ori de cea mai bună calitate și este tratată pentru a rezista în timp.
  4. La final, se trece o presă pe deasupra, pentru ca cerneală să rămână pe hârtie / material.
Print Henri Matisse

Acest tip de print are câteva caracteristici care fac ca fiecare lucrare să fie unică și valoroasă. În primul rând, baza printului este o lucrare originală. De cele mai mult ori, baza este distrusă după printare, asta însemnând că opera în sine devine calupul de print.

În al doilea rând, artistul participă la tot acest proces, uneori fiind chiar el cel care face printul. Mulți artiști din ziua de azi au decis să se specializeze pe diferite tipuri de print pentru a fi independenți sută la sută.

În al treilea rând, printurile de acest tip se realizează în număr limitat de maximum 200. Asta înseamnă că pe fiecare print veți găsi trecut numărul printului (de exemplu, 3/200). Numărul se trece după ce a fost printată seria, în creion sau cerneală, de cele mai multe ori chiar de către artist.

Uneori, artistul decide să semneze fiecare print – nu ne referim aici la semnătura făcută din prima, pe suprafața de print, ci la semnătura care se adaugă pe fiecare print în parte.

Atunci când cumperi un print original, el trebuie să aibă și un certificat de autenticitate. De cele mai multe ori îl primești, dar dacă nu, îl poți cere de la vânzător. Dacă cumperi printul direct de la artist, atunci avantajul este că ai siguranță, dar chiar și așa, un certificat nu strică.

Informații despre printuri
Informații pe care trebuie să le știi

În aceste certificate se trece de obicei tipul de print, detalii despre câte printuri au fost făcute în total, numărul printului care a fost vândut, hârtia folosită, informații despre artist și, neapărat, semnătura artistului.

Înainte de 1850, informațiile despre print (da, se fac printuri – gravuri, linogravuri mai exact – de secole) erau trecute direct pe suprafața printată. Astăzi, putem găsi uneori informații despre print pe verso, dar cei mai mulți artiști preferă să ofere acel certificat de autenticitate.

De ce e bine să achiziționezi un print:

  • pentru că te costă mai puțin decât o lucrare originală de la același artist
  • pentru că un print este tot o lucrare în care artistul și-a adus contribuția

    Print Pablo Picasso
  • pentru că îți place foarte mult – după cum ziceam, de cele mai multe ori la baza printului nu stă o altă lucrare, ci opera e făcută special pentru print, așadar nu o poți găsi sub altă formă
  • un print poate fi și el o investiție.

Totuși, există și câteva motive pentru care nu încurajez neapărat achiziționarea unei lucrări de acest tip:

  • uneori, de prețul unui print original poți cumpăra o pictură de la alt artist, adică o lucrare unicat
  • un print nu îți oferă șansa să analizezi felul în care culoarea este aplicată, ceea ce din punctul meu de vedere este o componentă esențială a artei – nimic nu se compară cu drumul pe care îl descoperi când urmărești urma lăsată de pensulă pe suprafață
  • oricât de bună ar fi calitatea hârtiei, un print rămâne un print, iar faptul că face parte dintr-o serie nu îi oferă unicitate decât în raport cu seria respectivă.

Sursa foto: www.artnet.com

www.sapergalleries.com

www.dali.com

Post Author
Silvana Dulamă-Popa

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *