Abonează-te la newsletter

Abonează-te la newsletter și îți garantăm doza periodică de artă.

Lavacow – o poveste despre licitații online la îndemâna tuturor

Cum ai defini Lavacow pentru cineva care are primele tangențe cu arta și cu piața de artă?

Alina Crețu: Lavacow este o platformă care promovează și vinde artă contemporană românească și est-europeană. Lavacow a luat ființă înainte de a fi creată necesitatea stringentă, în piață, a unui spațiu de licitație online dedicat fenomenului contemporan. Din punctul acesta de vedere putem spune că Lavacow este un proiect avangardist antreprenorial pe piața românească.

Care e povestea Lavacow – cum ai descrie începuturile, de la idee până la implementarea propriu-zisă?

Robert Rădulescu: Povestea a început dintr-o necesitate și o dorință: necesitatea de a alinia comerțul cu artă din România la noile tendințe – de fapt, dacă ne gândim mai bine, toate domeniile au migrat în ultimii ani în mediul online, era normal ca și arta, dar și comerțul cu artă, să o apuce pe acest drum, în ultimii ani existând mai multe inițiative de acest gen la nivel internațional (în special în SUA, Germania și Marea Britanie) – și dorința de a inova și de a oferi publicului tău un produs „state-of-the-art”. Având în vedere noile metode de comunicare, conexiunea permanentă la internet, mobilitatea datelor și a informațiilor, a devenit necesar să adaptăm domeniul vânzării de artă la noile practici și uzanțe ale clienților noștri. Astfel, am crescut accesul la artă și l-am tradus în limbajul și stilul de viață al noii generații de cumpărători. În același timp, l-am făcut mai ușor accesibil și unui public internațional. Prin Lavacow am dorit să combinăm arta cu noile tehnologii și, totodată, să ne adresăm unui public nou, mai tânăr, care răspunde altfel unei invitații online decât participării la o licitație clasică.

V-ați propus să scoateți la lumină artiștii emergenți din Europa de Est. A fost asta o provocare? În ce măsură exista o cerere pe piață și în ce măsură v-ați propus voi, prin Lavacow, să creați această cerere?

Robert Rădulescu: Este și va rămâne o continuă provocare să întoarcem privirile publicului și către arta contemporană. Se poate vorbi despre o cerere după ce publicul a auzit, a vizitat artiști în expoziții, după ce și-a făcut o imagine de ansamblu asupra mediului artistic. Vorbim despre un proces de lungă durată. Cererea nu poate fi creată artificial, nu pe termen lung. Selectăm artiștii pe care îi prezentăm în licitațiile noastre. Ne propunem să conturăm o selecție de artiși actuală care să reflecte cât mai mult valoarea lor în plan artistic contemporan.

Oamenii asociază arta și licitațiile cu evenimente somptuoase și foarte pretențioase. Cum se întâmplă la Lavacow?

Alina Crețu: Unul dintre obiectivele Lavacow a fost să creeze accesibilitate și să demitizeze impresia că arta e destinată numai oamenilor cu potențial financiar. Pe Lavacow poți găsi și lucrări ușor accesibile ca preț. Credem că arta merită prezentată în cadrul unor evenimente care să arate prețuire pentru actul artistic. La Lavacow expunem de la finalul anului 2016, în proporție de 90 la sută, loturile care urmează a fi licitate cu două sau trei săptămâni înainte în spațiul Galeriei Lavacow, situată la parterul Palatului Cesianu-Racoviță din strada C.A. Rosetti nr. 5. Expoziția este deschisă publicului larg, zilnic, în formula de lucru similară oricărei galerii de artă.

Cărui public vă adresați și care sunt condițiile pentru a te înscrie la licitație?

Alina Crețu: Ne adresăm segmentului de vârstă cuprins între 25 și 50 de ani, dar avem și surprize foarte plăcute din afara acestui segment. Colecționari care devin interesați de arta contemporană după ce au strâns o viață artă modernă, aceștia sunt un segment aparte și foarte prețios pentru noi. Condițiile sunt să fi trecut de vârsta de 18 ani, să ai un act de identitate valabil și răbdare să îți povestim despre arta contemporană.

O noutate cu care ați venit voi pe piața din România este faptul că puneți la dispoziția tuturor printuri realizate de artiști celebri. Care a fost reacția publicului, mai ales că nu vă adresați doar cunoscătorilor, ci și celor care nu sunt neapărat colecționari?

Robert Rădulescu: Am avut parte de reacții pozitive. Printurile, ca achiziție, sunt accesibile. Este un început bun pentru cei care sunt pe punctul de a deveni colecționari sau cochetează cu ideea. Printurile din Lavacow aparțin unor artiști foarte cunoscuți ca Salvador Dalí, Pablo Picasso, Juan Miró.

În România, majoritatea oamenilor sunt sceptici când vine vorba de cumpărături online. Arta fiind un produs cu atât mai pretențios, cum asigurați clienții de calitatea și autenticitatea operelor?

Robert Rădulescu: Într-adevăr, la noi majoritatea are acest scepticism referitor la achiziții online, însă, cu toate acestea, la nivel general, interesul cumpărăturilor online are un trend ascendent, chiar și la noi. Da, arta e un produs pretențios.

Ca în orice casă de licitație, lucrările sunt selectate de către specialiștii noștri în consignare. Colegii noștri sunt în permanență în spațiul galeriei pentru consiliere.

Legat de aspectul autenticității, Lavacow, prin comerțul cu artă contemporană, are avantajul unei comunicări directe cu artistul, așadar verificarea se face direct cu sursa, iar acolo unde este necesar apelăm la experți, din grup sau externi.

Cum echilibrați alăturarea dintre artiști consacrați și artiști la început de drum, cu un CV mai puțin stufos, dar cu lucrări impresionante?

Robert Rădulescu: În cazul artiștilor emergenți, echilibrăm acest tandem prin selecții de lucrări foarte bune și reprezentative pentru tânărul artist promovat de Lavacow.

Ai vreo poveste despre o anumită lucrare, ceva ce te-a impresionat legat de istoria ei și de locurile prin care a fost?

Robert Rădulescu: Fiecare lucrare care intră în selecția pentru licitație are povestea ei, fie că provine dintr-o anumită colecție, fie că până să ajungă la noi a traversat diverse colecții, fie că apare în cataloage, toate aspectele acestea îi conturează o aură individuală. Bineînțeles, sunt lucrări care au povești mai bogate decât altele, dar pentru noi fiecare nouă lucrare este o provocare în ceea ce privește proveniența și reconstituirea traseului ei până la noi.

Apoi, Lavacow mai are o fațetă care merită menționată. Ne implicăm în proiecte caritabile. Am avut o licitație care s-a numit Creative Children Benefit Auction și unde am oferit șansa unor copii bolnavi de cancer să poată continua orele de terapie prin artă, prin vânzarea lucrărilor lor realizate chiar în aceste cursuri de terapie. Și nu este singurul proiect de acest fel în care ne-am implicat.

Care este feedbackul la nivel internațional?

Robert Rădulescu: Măsurăm feedbackul atât prin intenția unor artiști europeni sau non-europeni de a colabora cu Lavacow, cât și prin creșterea volumului de clienți din afara României care ne urmăresc constant, se interesează și, în final, devin adjudecatari ai loturilor noastre.

Pe de altă parte, ne bucurăm că Lavacow a fost inclusă încă din 2015 în raportul Hiscox despre artă contemporană vândută online, ceea ce ne confirmă o poziționare pe piața internațională.

Ce v-ați propus, pe termen scurt și pe termen lung, cu acest proiect?

Robert Rădulescu: Pe termen scurt urmărim un mai bun awareness pe piață, dar și în mediile artistice. Pe termen lung dorim să devenim una dintre cele mai bune case de licitații de pe piața est-europeană, cu standarde comparabile cu cele ale companiilor Paddle 8 și Auctionata și dorim să creștem interesul publicului către fenomenul artistic contemporan în general.

Următoarea licitație are loc pe 16 februarie. Mai multe informații despre Lavacow găsiți pe site-ul lor oficial: www.lavacow.com 

Sursa foto: Lavacow

Post Author
Silvana Dulamă-Popa

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *