Abonează-te la newsletter

Abonează-te la newsletter și îți garantăm doza periodică de artă.

Diploma (part II)

În prima parte a articolului dedicat proiectului Diploma am vorbit despre experiența per total și de obicei nu intrăm în detalii. Dar anul acesta au fost câteva lucrări (8 la număr) despre care credem că ar trebui să le știi și tu. Partea a doua a acestui articol amplu îți prezintă punctat 4 din cele opt lucrări:

  1. Lucrarea „Zicătoarele a Tatianei Dumitrana – o lucrare de artă murală, inspirată din motivele populare și ilustrând modalitatea prin care țăranul percepe lumea. Exact cum ziceam mai sus, inspirație din folclor, dar redată într-o modalitate foarte proaspătă, în care am simțit influențe din icoanele bizantine (la fețe), din ilustrațiile din cărți (în materie de culori și forme), dar și din tușele picturale ale marilor pictori din istoria artei de început de secol XIX (de exemplu, Gauguin). De punctat de asemenea depărtarea față de clasicele reinterpretări care au invadat recent cultura vizuală românească.

  1. „Ca să mă întorc”, lucrarea Dianei Baltag te țintuiește pentru minute bune în fața unor imagini cu care te identifici la nivel emoțional. Este vorba despre o evocare a casei natale, demult dispărută. Pentru fiecare din noi casa natală arată într-un anumit fel, dar e imposibil să nu asociezi lucrarea ei cu o amintire din copilărie. Lucrările sunt curate, cu elemente puține, dar de impact: o ușă, un portret fără o închipuire anume, lăsând la latitudinea privitorului să facă asocieri cu propria casă natală. Culorile se joacă în jurul nuanțelor de bej și maro, o trimitere simbolistică la casele țărănești de lut, dar și la pământ și la naștere. Mesajele scrise întregesc tabloul și devin idei pe care le porți cu tine minute în șir.

  1. Dacă în lucrarea anterioară era vorba despre rădăcini personale, lucrarea lui Adrian Piorescu, „Preuman”, vine să conteste întreaga noastră percepție asupra animalelor și a vieții pe pământ. Sau, mai corect spus, întreaga percepție asupra umanității și a rolului ei în raport cu natura. Autorul spune că, în raportul om-animal, a considera omul ca fiind măsura tuturor lucrurilor înseamnă tocmai a nega faptul că omul nu e altceva decât parte a unui întreg natural și care este, la bază, tot un animal. Am regăsit în această lucrare câteva din ideile lui Yuval Noah Harari din cartea Homo Sapiens, care cred că reușește să contureze mult mai bine rolul umanității și distrugerile masive pe care omul le-a făcut în parcursul său către „dezvoltare”. Această lucrare complexă vine ca un suflu nou în materie de sculptură, acolo unde posibilitățile pot fi limitate și de obicei totul se învârte în jurul clișeelor sau al tehnologiei. Inclusiv elementele care întregesc lucrarea au propriul rol care invită la meditație.

4. „Monștri, sirene și alte lighioane” a lui Carmen Nicolau e o lucrare de domeniul SF, binevenită într-o lume care a încetat să mai viseze la fel de mult cum o făcea odată. Am uitat astăzi să ne mai gândim la monștri, sirene și alte lighioane, prea ocupați fiind cu realitatea imediată și uitând astfel să celebrăm imaginația umană și gândul că poate, undeva, există aceste creaturi fantastice. Complexitatea formelor constrastează cu lipsa detaliilor, ceea ce pune lucrarea într-o perspectivă mai amplă – e doar un studiu sau ele există în realitate? Probabil că detaliile le-ar fi dus într-adevăr în zona SF, dar prin lipsa acestora, prin uniformitatea materialului accentul cade pe formă ca un fel de reprezentare de atelier, întocmai modelului urmat de sculptori atunci când aprofundează studiul corpului uman.

DIPLOMA este un proiect The Institute și are loc în fiecare an în spații care au sau au avut un rol cheie în dezvoltarea Bucureștiului, așa cum îl știm astăzi. Promovând tinerii absolvenți, anul acesta DIPLOMA a prezentat proiectele a peste 120 de absolvenți creativi din toată țara.

Post Author
Silvana Dulamă-Popa

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *