Abonează-te la newsletter

Abonează-te la newsletter și îți garantăm doza periodică de artă.

Culorile lui Matisse ne învață să visăm

Pentru mulți dintre noi, Matisse este pictorul francez care a surprins pe pânză frumusețea iei românești în lucrarea La blouse roumaine. Dincolo de această puternică legătură dată de identitatea proprie regăsită în lucrările unui artist francez există atât de multe aspecte care marchează parcursul artistic al lui Henri Matisse, încât este păcat să ne limităm la ce cunoaștem.

Matisse a fost într-o continuă căutare de liniște și calm în lucrările sale, ceea ce poate părea contradictoriu având în vedere multitudinea de culori vii care îi explodează pe pânză. S-a născut și a crescut într-un orășel din nordul Franței al cărei imagine e mai degrabă plină de gri-uri și căsuțe anoste. Mulți s-au întrebat cum a ajuns tânărul Matisse să picteze în culori vibrante, mai ales dacă pui la socoteală și faptul că tatăl îi pregătise un parcurs total diferit: urma să preia afacerea cu grâu a familiei și să studieze Dreptul.

Desertul, 1897, Henri Matisse

De fapt, primele sale lucrări poartă în ele cromatica orașului natal, asta dacă excludem faptul că Le Chateau Cambresis era și locul în care producția de materiale și țesături reprezentau o amprentă locală. Matisse trebuie deci să fi fost de mic expus diversității de culori și printuri, lucru care se reflectă în operele sale viitoare.

După ce descoperă impresioniștii, stilul tău evoluează spre ceea ce a devenit un simbol al fauvismului, al fericirii și al serenității. Începe să abordeze culori mai puternice și să se axeze pe percepția proprie și prezentă mai degrabă decât pe redarea realității, așa cum artiștii făcuseră timp de sute de ani.

Închiriează un studio în Paris, cu vedere spre Notre-Dame, care îi va deveni sursă de inspirație atât de importantă, încăt nu reușește să se despartă de acest loc în ciuda inconvenientelor legate de spațiu și plata chiriei. Ce îl fascinează aici nu este atelierul în sine, ci imaginea pe care unul din geamuri i-o oferă, către celebra catedrală pariziană și către Sena. Pictează această imagine de nenumărate ori, așa cum Monet a pictat catedrala Rouen în toate variantele ei.  Pentru Matisse, priveliștea aceasta era mereu nouă, în fiecare dimineață când se trezea vedea altceva. Asta e frumusețea vieții unui artist, ochii lui percep dincolo de ce putem noi vedea, nu pentru că ei ar avea un ochi în plus, ci pur și simplu pentru că au voința și dorința de a face asta. E un fel de raison d’être.

Looking at familiar sides with unfamiliar eyes.

Notre Dame, Henri Matisse

Perspectivele lui Matisse nu sunt niciodată perfecte din punct de vedere al construcției, dar asta e irelevant în fața rezultatului final – scopul nu este să facă o copie a realității. Descoperirea relativității și apariția fotografiei au avut un impact major în artă – artiștii se eliberează de rolul de a surprinde lumea înconjurătoare pentru documentare și drept dovadă istorică și se axează pe noțiunea lui Einsten – dacă totul e relativ, cum poți să redai un obiect sau o siluetă umană fiind sigur că ai captat toate laturile și implicațiile sale? Așa că Matisse se pune pe treabă și rezultatul nu se lasă așteptat.

Seria de odalisce reprezintă un amplu studiu asupra corpului uman. Pentru Matisse, inspirația era un fel de cufăr în care strângea influențe din jur, pentru ca abia peste ani să le manifeste creativ. În 1910 vizitează o expoziție de artă persană, iar în 1913 și 1914 vizitează Marocul. Aici găsește esența a ceea ce căuta el în materie de redare a corpului uman. Una dintre întrebările care îl măcinau era legată de natural și artificial – cum poți picta un nud care să pară natural, să te depărtezi de artificialitatea gândită și structurată a predecesorilor săi?

I do odalisques to do nudes. But how do you do nudes without being artificial?

El privea corpul ca pe o completare a spațiului, o modalitate prin care unul îl umple pe celălalt. Poate din această preocupare să se fi născut și interioarele sale bogat în printuri, care reprezintă până în ziua de astăzi o influență asupra artei, dar și asupra designului interior. Indiferent de aglomerația de culori și modele, Matisse știa cu ușurință să echilibreze situația prin adăugarea unor elemente cheie.

Lucrările lui Matisse au în ele provocarea de a descoperi spațiul și liniile lui, de a identifica naturalețea și de a lăsa pacea să îți invadeze porii, tocmai prin explozia de culoare și prin formele adesea bizare și complexe. Dincolo de asta, Matisse rămâne unul din artiștii pe care îi putem privi la infinit fără să ne plictisim, punând mereu la încercare imaginația și dorința noastră de a face parte dintr-o lume… fericită.

Post Author
Silvana Dulamă-Popa

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *